loading...

computerhealthcare

سايت كامپيوتري

بازدید : 267
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

لينوكس يك سيستم عامل سريع ، پايدار و كد باز براي كامپيوتر هاي خانگي و ايستگاه هاي كاري است كه شامل سرويس هاي حرفه اي اينترنت ابزارهاي برنامه نويسي گسترده رابطهاي گرافيكي كاربر (GUI ) كاملا كاربردي و حجم عظيمي از برنامه هاي كاربردي از مجموعه آفيس گرفته تا برنامه هاي كاربردي چند رسانه اي مي باشد. لينوكس در اويل دهه 1990 توسط Linus Torvalds به همراه چند برنامه نويس ديگر در مناطق مختلف جهان نوشته شد. به عموان يك سيستم عامل ، لينوكس خيلي از عملكردهاي يونيكس ، مكنتاش ، ويندوز و ويندوز NT را انجام مي دهد. به هر حال لينوكس به خاطر قدرتش و انعطاف پذيري اش معروف است .

معرفي لينوكس ردهت (كلاه قرمز)

اغلب سيستم عامل هاي PC مثل ويندوز كارشان را با كامپوتر هاي شخصي كوچك آغاز كردند كه اكنون به ماشين هاي مرسوم امروزي تبديل گشته اند. چنين سيستم عامل هايي به طور مداوم در حال به روزرساني هستند تا اينكه خود را با قابليت هاي دائما در حال تغيير سخت افزارهاي PC وفق دهند. از طرف ديگر لينوكس با هدف ديگري نوشته شد . لينوكس نسخه PC سيستم عامل يونكس است كه چند دهه روي كامپوترهاي بزرگ و ميني كامپوتر ها مورد استفاده قرار مي گرفت و هم انون سيستم منتخب براي سرويس دهنده ها و ايستگاه هاي كاري موجود در شبكه مي باشند. لينوكس سرعت كارايي مقياس پذيري و انعطاف پذيري يونيكس را براي PC شما به ارمغانمي آورد و از تمام قابليتهاي كه كامپوترهاي شخصي هم اينك مي توانند فراهم نمايند، بهره مي برد.
از لحاظ فني ، لينوكس شامل برنامه سيستم عامل است كه با نام كرنل شناخته مي شود و بخشي است كه اساسا توسط Linus Torvalds نوشته شده است. اما هميشه به همراه حجم عظيمي از برنامه هاي كاربردي نرم افزاري، از سرويس دهنده هاي شبكه و برنامه هاي امنيتي گرفته گرفته تا برنامه هاي كاربردي آفيس و ابزار هاي برنامه نويسي، توزيع مي شود. لينوكس از طريق بازگذاشتن كد اصلي آن زماني گسترش پيدا كرد كه برنامه نويسان مستقل دست به دست هم دادند تا نرم افزاري رايگان و باكيفيت رابراي تمامي كاربران فراهم كنند. لينوكس به عنوان پلات فرم اصلي براي نرم افزارهاي كد باز درآمد كه بيشتر آن توسط پروژه GNU مربوط بهFree Software Foundation نوشته شد. بيشتر اينبرنامه هاي كاربردي به عنوان ضميمه اي به همراه محصولات استاندارد لينوكس عرضه مي شوند. هم اكنون هزاران برنامه كاربردي كد باز را مي توان از سايت هايي چون open source development network (OSDN) به آدرس OSDN soueceforge.net و rpmfind.net و freshmeat.net سايت apps.kde.com مربوط به KDE و سايت gnome.com مربوط به GNOME دانلود كرد.

بازدید : 190
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

ورود به هزاره ي سوم ، بر پيچيدگي هاي كسب و كار افزوده است. استفاده از فناوري هاي نوين ، عصر ارتباط را به عصر فرا ارتباطات تبديل كرده است. تغييرات گسترده اي كه فناوري رقم زده ، موجب شده تا بازار ها نيز دستخوش تغيير شود .ظهور و حضور كالاهاي بديع كه تا چند دهه قبل حتي رويايي براي آنها نيز وجود نداشت ، لزوم تغيير نگرش در عملكرد سازمانها را آشكار مي سازد. رقابت گسترده در ابزار هاثي فرا ارتباطي ، حاشيه امنيت شركت ها را به خطر انداخته و آنها را به فكر راه چاره انداخته است. در ميان بسياري از صاحبنظران معتقدند راه نجات و بقاي شركت ها در انطباق با فناوري هاي جديد ،و استفاده از ايده هاي نو آور به منظور كسب سهم بازار است. برخي ذديگر استفاده از دانش بازاريابي و بهبود ارائه ي خدمات و محصولات به مشتريان راايده ي برتر مي دانن و گروهي ديگر استفاده از ارتباطات عميق با مشتريان را دارويي شفا بخش اين عصر خوانده اند. آنچه را كه در نگرش بسياري از صاحبان عقيده مي توان يكسان دانست ، استفاده از مفاهيم بازاريابي و تلاش در راستاي ارضاي نياز مشتريان است. بررسي نظرات و ايده هاي بزرگان ،لزوم توجه به مشتري ، نوآوري ، بازاريابي ، سرعت و انعطاف در خدمات ، كيفيت به عنوان يك الزام ، و استفاده از فناوري هاي روز را آشكار مي سازد.

در اين بين بقرخي نگراني صاحبان صنايع افزوده است ؛ آمار نشان مي دهد از نو آوري ها در محصولات مصرفي ، و 33درصد از نوآوري ها در محصولات صنعتي با شكست مواجه مي شود. بسياري از مديران همواره مي پرسند : چرا ؟ شايد پاسخگويي به اين پرسش به سادگي امكان پذير نباشد ، اما در هر صورت شكست محصول جديد به معني عدم پذيرش مشتري است. حال بايد پرسيد چرا مشتري محصول جديد را نپسنديده است؟

فعاليت هاي بازاريابي و تحقيقاتي بازاريابي

تعريف بازايابي

تعاريف متعددي براي بازاريابي صورتا پذيرفته است. در اينجا نيز ما قصد نداريم به تعاريف بازاريابي بپردازيم ، فقط به اين تعريف بسنده مي كنيم كه بازاريابي فرايندي است درصدد شناخت نياز مشتري ، شناساندن محصولات توليدي شركت به مشتريان ، و تلاش براي جلب رضايت آنها.

نكته ي مهمي كه در تعريف بازاريابي بايد به آن دقت مرد اين است كه بازاريابي از پيش از ت.ولي محصول آغز مي شود و نه پس از آن. باوجود تاكيدات فراواني كه در بسياري از كتاب ها و كلاس هاي بازاريابي ديده مي شود ، هنوز هم بسياري از سازمان ها ، بازاريابي را فرايندي پس از توليد محصول مي دانند و اين موضوع به نوعي پاسخي است به اين كه چرا محصولات جديد شكست مي خورند. البته بايد نگاهي عميق تر به اين مسئله داشت ، اما با نگاهي ساده مي توان دريافت كه بسيارير از محصولات جديد بر خاسته از نياز مشتري نيست و به نوعي دحاصل تفكرات واحد تحقيق و توسعه ي سازماناست. به بياني ديگر ، واحد هاي درون سازماني آن چيزي را كه خود مي خواهند توليد مي كنند نه چيزي كه مشتري به دنبال آن است.

فرايند عمومي توليد محصولات جديد

بازار : 1- تحقيق و توسعه 2- توليد 3- بازاريابي 4- فروش

فرايند تخصصي توليد محصولات جديد :

بازار : 1- بازاريابي 2- تحقيق و توسعه 3- توليد 4- بازاريابي 5- فروش

جورج دي ، استاد دانشگاه پنسيلوانيا ، مي گويد : (( شركت هاي مهندسي محور هيچ گاه از احساسات مردم به محصولاتتشان آگاه نيستند )). اين گفته ي دي بيانگر اين موضوع است كه صرفا استفاده ي شركت ها از واحد هاي تحقيق و توسعه R&D)) قوي بائث موفقيت محصولاتشان نخواهد شد بلكه ، ايجاد رابطه اي منطقي بين نياز مشتري و واحد هايي نظير R&D مي تواند بائث توفيق محصولات شود . كوين دهوف كه در زمينه ي توسعه ي محصولات تحقيقاتي را انجام داده ، معتقد است كه مهندسان اغلب بر حل مسائل تكنيكي ( مشكلات فيزيكي محصول ) تمركز دارند ، بنابراين راههايي را كه مي توان از طريق آن نياز واقعي مشتري را شناخت ، نمي بينند.

در كلام آخر بايد گفت بازاريابي بايد قادر باشد نياز مشتري را شناخته و درصدد رفع آن برآيد.

بازدید : 157
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

اگر از جمله كاربراني هستيد كه به تازگي از ويندوز 7 به ويندوز 8 مهاجرت كرده ايد همچنين از شبكه هاي وايرلس استفاده كرده ايد حتما با مشكل ايجاد شبكه Ad-Hoc برخورد كرده ايد . در ويندوز 7 به راحتي و با چند كليك ميتوانستيد يك شبكه Ad-Hoc ايجاد كنيد و يا تنظيمات آن را تغيير دهيد . در مقاله اي تحت عنوان انواع توپولوژي هاي Wireless و ايجاد يك شبكه Ad hoc در ويندوز Seven به خوبي به معرفي اين شبكه پرداخته شده و آموزش راه اندازي آن در ويندوز سون ارائه شده. اما متاسفانه ماكروسافت در سيستم عامل جديد خود يعني ويندوز 8 كمي پياده سازي آن را متفاوت تر كرده . در اين مطلب تصميم داريم روش ايجاد شبكه Ad-Hoc را در ويندوز 8 آموزش دهيم پس با ما همراه باشيد ...
در اينجا ما براي راه اندازي شبكه Ad-Hoc از ابزار ماكروسافت به نام Netsh Utility استفاده ميكنيم. اين ابزار براي اولين بار در ويندوز ويستا ارائه شده و نيازي به نصب ندارد. در ابتدا وارد Command Prompt شده بدليل اينكه بعضي از دستوراتي كه در ادامه خواهيم گفت لازم است با دسترسي مديريتي اجرا شوند لازم هست CMD را با دسترسي مديريتي اجرا كنيد يعني Run as Administrator كنيد. در ادامه با وارد كردن دستور زير از آمادگي سيستم خود جهت ايجاد شبكه Ad-Hoc اطمينان حاصل ميكنيم.

Netsh wlan show drivers


همانطور كه در شكل مشاهده ميكنيد بايستي در مقابل Hosted network supported عبارت Yes مشاهده شود. پس از اطمينان از پشتيباني كامپيوتر خود از اين شبكه دستور بعدي را اجرا ميكنيم :

Netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=networkname key=P@ssw0rd


لازم است بدانيد كه در اين دستور networkname نام SSID شبكه شما كه در عكس ما براي مثال Saeed.Shams را جايگزين كرده ايم و همچنين P@ssw0rd هم رمز مورد نظر شما با حداقل طول 8 كاراكتر براي اتصال به شبكه ميباشد كه ميتوانيد نام و رمز مورد نظر خود را در دستور بالا جايگزين كنيد پس از اجراي اين دستور با پيغامي كه در شكل ديده ميشود برخورد خواهيد كرد كه نشان دهنده ي موفقيت در انجام عمليات خواهد بود. تا به اينجا شبكه شما ايجاد شده اما در حال آماده به كار و قابل رويت نيست . شما براي راه اندازي آن لازم است دستور زير را در خط فرمان وارد كنيد :

Netsh wlan start hostednetwork

همچنين در صورت عدم نياز به سرويس دهي ميتوانيد از طريق دستور زير آن را غير فعال كنيد :

Netsh wlan stop hostednetwork

با وارد كردن دستور زير ميتوانيد اطلاعاتي در خصوص شبكه خود بدست آوريد:

Netsh wlan show hostednetwork


تا اينجا روش ايجاد و راه اندازي اين شبكه را توضيح داديم ، بي انصافي هست اگر بدون آموزش حذف اين شبكه مطلب را به اتمام برسانيم . شما ميتوانيد با استفاده از دستور زير شبكه Ad-Hoc خود را بطور كامل حذف كنيد

Netsh wlan set hostednetwork mode=disallow


بدينصورت شما ميتوانيد در ويندوز 8 هم شبكه Ad-Hoc راه اندازي و يا حذف نماييد. فقط به اين نكته توجه داشته باشيد كه در صورتي كه به هر دليلي اين شبكه از كار افتاد بصورت اتوماتيك دوباره فعال نخواهد شد و لازم است شما با دستوراتي كه در بالا گفته شد دوباره آن را Start كنيد.

بازدید : 166
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

. مهمترين نكته كار با WSUS، راه اندازي Test Lab مي باشد.

روزانه در مورد حفره هاي امنيتي جديد در ويندوز و ساير محصولات مايكروسافت در اينترنت مي خوانيم. و اينكه مايكروسافت Patch و يا Hotfix براي برطرف كردن مشكل ارائه كرده است. ولي آيا اين Hotfix ها و ... با سرويس ها و نرم افزارهاي موجود روي كلاينت سازگاري دارند؟ آيا زماني كه مثلا Update براي Driver كارت شبكه كلاينت را نصب مي كنيد، مطمئن هستيد كه اين Update اختلالي به وجود نمي آورد؟
هميشه به خاطر داشته باشيد كه قبل از اعمال Update ها روي كلاينت ها، حتما تمامي آنها را روي Test Lab براي مدت زمان حد اقل 1 هفته آزمايش كنيد. حالا چه اين Update ها مربوط به Security Update باشند، چه مربوط به بروز رساني Driver ها و يا Update براي سري Microsoft Office و ...

2. شما لازم نيست تمامي Update هاي ارائه شده توسط مايكروسافت را نصب كنيد. تعداد زيادي از اين Update ها پس از گزارش مشتريان در مورد بروز مشكل روي كلاينت هايشان توسط مايكروسافت ارائه شده است. گزارش هاي مشتريان اغلب هنگام مواجه شدن با ناسازگاري سرويسي از ويندوز با نرم افزارهاي موجود روي كلاينتشان مي باشد و يا هنگام مرور كردن اينترنت. دانلود و نصب اين Update ها عملا پهناي باند اينترنت و شبكه را اشغال كرده و همينطور بار اضافي روي كلاينت هاي شما خواهد گذاشت.
3. اگر در مورد Update خاصي مطمئن نيستيد، حتما قبل از نصب در مورد آن تحقيق كنيد. با توجه به زياد بودن تعداد Update ها (بسته به سرويس هاي مورد استفاده در سازمان) خيلي از كاربران تمامي Update ها را انتخاب كرده و Approve مي كنند. سعي كنيد هر چند گذرا، Update ها را مورد بررسي قرار داده تا از صحت و سازگاري آنها با كلاينت ها و يا سرورهاي خود، اطمينان حاصل كنيد.
4. با توجه به اينكه اكثر كلاينت ها و سرور ها در ايران از نسخه هاي Crack شده ويندوز استفاده مي كنند، دقت كنيد كه Update هاي مربوط به WGA (Windows Geniune Advantage) را دانلود و نصب نكنيد. اين آپديت چك مي كند كه آيا سريال مورد استفاده روي كلاينت مورد تاييد مايكروسافت هست يا نه. با توجه با استفاده اكثر شركت ها و سازمان هاي ايراني از نسخه هاي Crack شده ويندوز، نصب اين آپديت موجب از بين رفتن Crack و Activation ويندوز شده و ويندوز به نسخه Trial تبديل خواهد شد. البته اين حالت براي تمامي كلاينت ها اين گونه نيست و روي برخي از كلاينت ها، ممكن است مشكلي به وجود نياورد.تصور كنيد كه اين Update روي 500 كلاينت نصب شود، چه فاجعه سازماني رخ خواهد داد!

برخي از اين Update ها به شرح زير هستند:

KB 892130 (Windows XP)
KB 905474 (Windows XP)
KB 916247 (Windows XP)
KB 971033 (Windows 7)

5. ممكن است پس از اعمال GPO، باز هم كلاينت ها موفق به ارتباط با WSUS نشوند و يا WSUS كلاينت ها را در كنسول خود نشان ندهد. توجه داشته باشيد كه در تنظيمات Intranet update server، گاهي مي بايست پورت مورد استفاده WSUS را نيز وارد كنيد. مانند زير:

http://WSUS:8530

6. در سازمان هايي كه تعداد كلاينت ها زياد است، از چندين GPO براي مديريت WSUS استفاده كنيد. سعي كنيد بار اضافي روي سرور WSUS قرار ندهيد. GPO هايي كه ايجاد مي كنيد مي بايست با توجه به نياز هاي سازماني نيز باشند. براي مثال در نظر بگيريد كه واحد مالي در سازمان شما، بين ساعت هاي 10 تا 12 بيشترين زمان مفيد كاري را دارند. مسلما كند شدن كلاينت و يا ارتباطات شبكه در اين ساعت موجب نارضايتي كاركنان و پايين آمدن بازدهي كاري آنها خواهد شد. بنابراين مي توانيد GPO مربوط به اداره مالي را به طريقي تنظيم كنيد كه در ساعت 2 ظهر اقدام به بروز رساني كلاينت ها در اين اداره نمايد. همچنين مي توان از WMI Filtering براي تفكيك سيستم عامل ها استفاده كرد. سعي كنيد زمان بروز رساني را بين كلاينت ها تقسيم كنيد. براي مثال يك سوم كلاينت ها در ساعت 10، يك سوم كلاينت ها در ساعت 12 و يك سوم كلاينت ها در ساعت 2 ظهر بروز شوند.
7. هنگام بروز رساني سرور ها، Update ها را به صورت مجزا و دانه دانه نصب كنيد. حتما قبل از بروز رساني سرور ها، از آنها Backup تهيه كنيد. در صورتي كه سرور شما، سرويس نرم افزاري خاصي را در شبكه ارائه مي دهد، حتما از سازگاري Update ها با نرم افزارهاي موجود اطمينان حاصل كنيد.
8. با توجه به اينكه سرور WSUS با اينترنت و تمامي كلاينت هاي شما ارتباط دارد، حتما نكات امنيتي مربوط به امنيت سرور WSUS را رعايت كنيد. Antivirus و Firewall موجود روي سرور را چك كنيد. چراكه در صورت آلوده بودن سرور شما به ويروس، امكان انتقال اين آلودگي به كلاينت ها بسيار زياد خواهد بود.
9. به منظور كنترل هر چه بيشتر بروز رساني ها و همينطور جلوگيري از بروز اختلال، چند Computer Group در كنسول ايجاد كنيد. ميتونين طبقه بندي هايي مثل Windows Server 2003 Servers، Windows Server 2008 Servers، Windows 7 Clients ... داشته باشيد. يا اينكه اين دسته بندي رو بر حسب اداره ها انجام بدين. مثلا ممكن هستش كه يه Update مورد نياز اداره مالي باشه، ولي اداره هاي ديگه بهش نيازي نداشته باشن. اينطور ميتونين Update هاي مناسب را روي كلاينت هاي مناسب انجام بدين.
10. هميشه به فضاي خالي روي پارتيشن سيستمي كلاينت ها دقت كنيد. اعمال تعداد Update هاي زياد روي كلاينت هايي كه فضاي كافي ندارن، عملا باعث كند شدن آنها ميشه. اين نكته رو توجه كنين كه بين Security و Performance يا Efficiency (امنيت و كارايي) تعادل برقرار كنيد. چون در نهايت كارايي سيستم ها هستش كه باعث پيشرفت كار ميشه.
11. هميشه حواستون به سخت افزار كلاينت ها باشه. اعمال زياد Update ها روي كلاينت هايي كه سخت افزار خوبي ندارند فقط كارايي رو كم ميكنه. هميشه براي اين كلاينت ها، Update ها رو دسته بندي كنيد كه حجم Update ها از مقدار مشخصي بيشتر نشه. از طرفي همونطور كه اشاره كردن، در ساعاتي كه كاربران كمتر با كلاينت ها كار مي كنند، Update ها رو اعمال كنيد.

بازدید : 153
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

رجيستري ويندوز يك پايگاه داده براي نگهداري تنظيمات در سيستم عامل ويندوز مي باشد. رجيستري ويندوز شامل موارد زير مي باشد :

پروفايل هر كاربر كه بر روي سيستم داراي اكانت مي باشد.
اطلاعات تمام دستگاه هاي داخلي و خارجي متصل به كامپيوتر
اطلاعات تمام برنامه هاي نصب شده بر روي سيستم عامل
جزييات تمام تنظيمات انجام شده بر روي سيستم عامل


از آن جا كه رجيستري ويندوز مانند مغز كامپيوتر مي باشد، در هنگام اعمال تغييرات بر روي آن بايد بسيار دقت كنيد. ، ما ليستي از نكات مهم كه هنگام كار كردن با رجيستري بايد بدانيد را جمع آوري كرده ايم.

1.قالب اصلي رجيستري
معمولا پيش از هر سفري يك نقشه ابزار مفيدي مي باشد. نقشه علاوه بر مسيريابي، در درك محيط مقصد نيز به شما كمك مي كند. دقيقا از همين مثال مي توان براي رجيستري استفاده كرد. رجيستري ويندوز از پنج بخش اصلي تشكيل شده است كه به آن ها كليد مي گويند. هر كدام از كليدها شامل اطلاعات خاصي درباره ي سيستم عامل مي باشد. هر بخش ساختار فولدرها را دارد كه در آن ها فايل هاي تنظيمات جا دارد. هر كدام از اين فايل ها را مقدار(Value) مي ناميم.

كليد و مقدار در رجيستري valuye and key in registery


به بررسي اين پنج كليد مي پردازيم:

HKEYCLASSESROOT: اين كليد اطلاعات انواع فايل ها(file types) را نگه داري ميكند.
HKEYCURRENTUSER: اين كليد شامل نسخه هاي كپي از داده هاي ذخيره شده در HKEY_USERS درباره ي كاربر فعلي ويندوز مي باشد.
HKEYLOCALMACHINE: اين كليد اطلاعات تمام نر فزارها و سخت افزارهاي نصب شده بر روي كامپيوتر مي باشد.
HKEY_USERS: كليدي است كه اطلاعات تمام كاربراني كه بر روي سيستم داراي اكانت هستند را نگه داري مي كند.
HKEYCURRENTCONFIG: اين كليد شامل نسخه هاي كپي از اطلاعات كليدهاي اصلي مي باشد. اين كليدهاي اصلي بايد وابسته به session فعلي ويندوز باشند تا بتوانند در اين شاخه قرار گيرند.


2. بك آپ گرفتن از رجيستري
پيش از اعمال هر تغييري بر روي رجيستري بايد از آن بك آپ بگيريد. با اين كار اگر اشتباهي رخ داد، مي توانيد سيستم را به يك وضعيت مطمئن بازگردانيد. در اين جا چند روش براي بك آپ گرفتن از رجيستري را معرفي مي كنيم:

در ويندوز XP از امكانت بك آپ گيري ويندوز استفاده كنيد و System State را انتخاب نماييد.
يك Restore Point بسازيد.
Registry Editor را اجرا كنيد و كليدي را كه مي خواهيد تغيير دهيد را انتخاب كنيد، سپس منوي فايل را باز كنيد و دستور Export را انتخاب نماييد.


3. Registry Editor
براي انجام تغييرات دستي در رجيستري مي توانيد از Registry Editor استفاده كنيد. براي اجرا كردن Registry Editor به Run (Start و سپس Run) برويد و در آن regedit تايپ كنيد. سپس OK را بزنيد. زمان كار كردن با Registry Editor مراقب باشيد كه كليد و يا مقداري را به اشتباه تغيير ندهيد.

4. استفاده از فايل هاي REG
اگر ويرايشي كه در رجيستري مي خواهيد انجام دهيد مهم است و نمي دانيد كه چگونه اين كار را انجام دهيد، بهتر است كه در گوگل جستجو كنيد و يك فايل رجيستري اي كه تغيير مورد نظر شما را انجام مي دهد را پيدا كنيد (از معتبر بودن سايت اطمينان حاصل فرماييد). فايل رجيستري عبارت است از يك فايل متني خاص كه از Registery Editor استخراج مي شود. اين فايل دستورات لازم براي ويرايش رجيستري را درون خود دارد. شما به راحتي بر روي فايل رجيستري دابل كليك مي كنيد و آن به صورت اتوماتيك تغييرات را در رجيستري اعمال مي كند.

5. استفاده از ابزارهاي گرافيكي
از آن جا كه رجيستري مهم ترين منبع براي اكثر تنظيمات سيستم عامل است، پيدا كردن ابزاري كه به شما در ويرايش رجيستري كمك كند آسان است. تقريبا تمام ابزارهاي كنترل پنل در رجيستري تغيير ايجاد مي كنند. يكي ديگر از ابزارهايي كه در اين راه به شما كمك مي كند، Group Policy Editor است (براي استفاده از آن در Run تايپ كنيد gpedit.msc). براي ايجاد تغييراتي در رجيستري كه در اين ابزارها موجود نيست مي توانيد Microsoft TweakUI PowerToy را دانلود كنيد.

6. جستجو در رجيستري
اگر اسم كليد فرعي و يا مقداري را كه مي خواهيد ويرايش كنيد را مي دانيد، اما آدرس آن را نمي دانيد، در نظر داشته باشيد كه Registery Editor يك ابزار قدرتمند براي جستجو درون رجيستري دارد. براي دسترسي به آن، Registery Editor را باز كنيد و كليدهاي Ctrl+ F را فشار دهيد. زماني كه پنجره ي جستجو باز شد، نام كليد فرعي و يا مقدار مورد نظرتان را تايپ و جستجو كنيد.


7. استفاده از مزاياي Favorites
اگر شما معمولا از Registry Editor براي ويرايش رجيستري استفاده مي كنيد، ميتوانيد از منوي Favorites استفاده كنيد. اين ابزار آدرس ها را براي شما بوك مارك مي كند. براي اين كار وقتي روي آدرس مورد نظرتان هستيد، منوي Favorites را باز كنيد و دستور Add To Favorites را انتخاب كنيد. سپس با استفاده از منوي Favorites مي توانيد براي استفاده هاي بعدي به اين ادرس استفاده كنيد.

Image


8. كار كردن با ويژگي آخرين كليد بازشده در Registry Editor
Registry Editor يك ويژگي دارد كه به آن آخرين كليد(LastKey) مي گويند. اين ويژگي آدرس آخرين كليد باز را قبل از بسته شدن Registry Editor در خود ذخيره مي كند. دفعه ي بعد كه Registry Editor را باز كنيد، به صورت خودكار همان آدرس كليد را باز مي كند. اگرچه اين ويژگي به شما در بعضي مواقع كمك مي كند، اما وقتي كه مي خواهيد كليد ديگري را ويرايش كنيد آزاردهنده مي شود. قبل از اين كه هر كاري انجام دهيد، مجبوريد كه همه ي كليد هاي باز را ببنديد.
براي كنار آمدن با اين ويژگي به شما يك ابزار مفيد و رايگان به نام RegEd Launcher معرفي مي كنيم. زماني كه RegEd Launcher را باز مي كنيد، يك پنجره نمايش مي دهد كه از شما مي پرسد كه Registry Editor را در همان آخرين كليد باز كند و يا همه ي كليدها را ببندد و سپس Registry Editor را باز كنيد.

9. پاكسازي رجيستري
با گذشت زمان ممكن است رجيستري پر از كليدها و مقدارهاي خراب يا بلا استفاده شود. اين اتفاق ممكن است رجيستري را كند و كم بازده كند. نرم افزارهاي زيادي براي پاكسازي رجيستري وجود دارد كه تعدادي از آن ها را معرفي مي كنيم:

Registry Clean Pro
Registry Mechanic
TweakNow RegCleaner


10. كنترل و تنظيم كردن رجيستري
زماني كه يك برنامه ي جديد را نصب مي كنيد، فرايند نصب تعدادي تغير در رجيستري ايجاد مي كند. اگر مي خواهيد كه گزارش تغييرات رجيستري را ببينيد، بايد از RegMon كه يك برنامه ي كاربردي از Systems Internals است استفاده كنيد. RegMon در پس زمينه فعاليت مي كند و از فعاليت هاي رجيستري گزارش تهيه مي كند. از اين گزارش مي توانيد براي عيب يابي مشكلات مرتبط به رجيستري استفاده كنيد.

بازدید : 169
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

به طور حتم براي شما هم اتفاق افتاده است كه گاهي اوقات وقتي فايلي را از روي سيستم خود حذف ميكنيد آن فايل به Recycle Bin ريخته ميشود و بعدا شما آنرا از داخل آن پاك مي كنيد يا به اصطلاح بيرون مي اندازيد يا ميتوانيد آن را بازگردانيد. ميخواهيم درباره آنچه كه دقيقا در طول كل فرايند اتفاق مي افتد صحبت كنيم . براي روشن شدن چگونگي كار Recycle Bin در ويندوز يك سوال و يك جواب را بررسي خواهيم كرد تا مفهوم را درك كنيم.Recycle Bin در ويندوز در حقيقت چه كاري انجام ميدهد؟ آيا اين فقط يك پوشه زيبا براي پاك كردن سريع فايل ها است يا كار خاصي انجام ميدهد؟ به طور خاص فايل هايي هستند كه به Recycle Bin منتقل ميشوند ولي در واقع به Hard Disk منتقل ميشوند يا فقط اشاره گري براي فايل هاي منتقل شده هستند؟ اين سوال ها فقط براي دانستن عمقي تر و بهتر درباره Recycle Bin است وگرنه همه شما با آن آشنايي داريد؟


حال به سوالات بالا براي شناختن بهتر Recycle Bin پاسخ مي دهيم ، در حقيقت فايل مرجع پاك شده است ولي يك فايل ابر داده(metadata) در Recycle Bin نگهداري مي شود تا محل اصلي فايل پاك شده را نشان دهد. در همان روزهاي اوليه بر روي ويندوز 95 و 98 اين فايل Recycled نام گزاري شده بود ولي در ويندوز 2000 و بعد از آن به Recycle تغيير نام داد. از زمان تولد ويندوز ويستا تا به اكنون اسم خاص $Recycle.Bin را داده اند.استفاده از مانيتور براي ديدن فرايند IO تحت هود و استفاده ازآن يك فيلتر در Recycle Bin قرار دهيد.
براي مثال وقتي من اين كار را انجام دادم:

notepad $RECYCLE.BINS-1-5-21-0192837465-987654321-0123456789-1000$EXAMPL5


نكته:نام پوشه طولاني User ID است و نام آخرين پوشه يك داده Hash بر اساس ابرداده است. من يك فايل كه حاوي ابر داده مثل زير است دريافت كردم:

C : P a t h T o S o m e E x a m p l e . t x t

دليل اينكه مسير فايل داراي فاصله است اين است كه در كاراكتر بايت گسترده اي براي حمايت از كاراكترهاي خاص و براي فايل هاي خاص و همچنين Unicode و چيزهاي ديگر ذخيره مي شود نمادهاي زودتر باينري هستند و حاوي اطلاعاتي مثل حجم فايل ها و مجوزها و همچنين يك اشاره گر به داده هاي خاص هستند.در اصل آن حاوي اطلاعات كافي براي بازسازي مرجع اصلي است.واقعا براي اين موضوع بايد متاسف بود كه كتاب داخلي كه در ويندوز وجود دارد اين موضوع را پوشش نمي دهد. و من به مرجع هاي ديگر براي درك كردن و دانستن درباره اين موضوع و همچنين براي پاسخ به سوال شما نياز دارم ولي من يك مقاله هم كه به جزئيات اين بحث وارد شود حتي از شركت ماكروسافت يا شخص يا شركت ديگري پيدا نكردم.

بازدید : 144
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

حتي اگر مدت كوتاهي هست كه پا به عرصه مديريت شبكه گذاشته ايد حتما به بررسي كنترل هاي امنيتي برخورده ايد، يكي از راهكارهاي امنيتي Auditing است ، بطور كلي Auditing پروسه اي است كه بواسطه آن رايانه ها به گونه اي ميگردند كه در مقابل رخدادهاي امنيتي واكنش نشان داده و فعاليتهاي انجام شده را ثبت و ضبط مي نمايد ، شما در Group policy ويندوز ميتوانيد مشخص كنيد كه از چه رخدادهايي لاگ برداري شود و نتيجه آن را در كنسولEvent viewer در ويندوز قابل مشاهده است ، زماني كه شما وارد كنسول Event viewer ميشويد در سمت چپ با راست كليك بر روي Event viewer (Local) و انتخاب گزينه Connect another computer ميتوانيد به كامپيوترهاي ديگر در شبكه خود وصل شده و Eventهاي آن را مشاهده كنيد كه البته نيازمند به دسترسيهاي لازم است اما در اين مقاله تصميم بر آن داريم كه روش جمع آوري Eventها و مشاهده آنها بصورت متمركز در كامپيوتر خود را آموزش دهيم شما با استفاده از اين قابليت ميتوانيد Eventهاي كامپيوتر يا كامپيوترهاي مورد نظر خود را در يك كامپيوتر بصورت متمركز جمع آوري كرده و بنا به نياز آنها را فيلتر كرده و مشاهده كنيد. قبل از شروع لازم است مفهموم Source Computer و Collector Computer را توضيح دهم چون در طول آموزش از اين دو كلمه زياد استفاده ميكنيم

Source Computer : كلاينت يا سروري است كه Eventهاي ساخته شده ي خود را براي Collector Computer ارسال ميكند.
Collector Computer : كلاينت يا سروري است كه Eventهاي Source Computer را دريافت و در خود ذخيره ميكند.

اين لاگها از Source Computer و از ميان Eventهاي ذخيره شده انتخاب و جمع آوري ميشوند پس لازم است كه در ابتدا در مسير زير در گروپ پاليسي Source Computer رفته و رويدادهاي مورد نظر خود را انتخاب و جهت ثبت ، آنها را فعال كنيد

Computer Configuration => Policies => Windows Settings => Security Settings
=> Local Policies => Audit Policy

جهت دريافت اطلاعات بيشتر از نحوه اعمال تنظيمات براي ثبت Eventها ميتوانيد به مقاله اي تحت عنوان معرفي فرآيند Auditing در شبكه مراجعه كنيد ، براي اينكه Eventها در Collector Computer ذخيره شوند لازم است كه اكانت كامپيوتر Collector Computer ( نه اكانت يوزر!! ) را عضو گروه Administrators كرده اين عمل بايستي تنها در Source Computer انجام شود بدين منظور Run را در Source Computer اجرا كرده و عبارت lusrmgr.msc را تايپ كنيد ( بايستي با دسترسي مديريتي اجرا شود ) سپس در قسمت Groups ، به گروه Administrators رفته و از آن Properties بگيريد ، در اين قسمت شما در حالت پيشفرض نميتوانيد كامپيوتر اكانتها را مشاهده كنيد و براي مشاهده آنها بايستي Object Types را بزنيد و در پنجره باز شده چك باكس Computers را علامت بزنيد پس از آن ميتوانيد اكانت Collector Computer را پيدا و انتخاب كنيد تا به گروه Administrators اضافه گردد يكبار ديگر ياد آور شوم كه اين عمل تنها لازم است كه در Source Computer انجام شود.

با هم مراحل ديگر را پيش ميبريم ...
دستور زير را در Collector Computer و در محيط Command اجرا كنيد ( اين دستور بايستي با دسترسي مديريتي اجرا شوند )

WinRM qc -q

Event Forwarding

سپس دستورهاي زير را در Source Computer و در محيط Command اجرا كنيد ( اين دستورات بايستي با دسترسي مديريتي اجرا شوند )

Wecutil qc -q
WinRM quickconfig

متمركز كردن Log هاي شبكه با استفاده از قابليت Event Forwarding

حالا در Collector Computer رفته و وارد كنسول Event viewer شويد و در سمت چپ بر روي Subscriptions راست كليك كرده و از منوي باز شده Create Subscriptions را بزنيد
متمركز كردن Log هاي شبكه با استفاده از قابليت Event Forwarding

در اين پنجره در قسمت Subscription name يك نام دلخواه و در قسمت Description log توضيحات دلخواه خود را در صورت تمايل اضافه ميكنيد همچنين در قسمت Destination Log مشخص ميكنيد كه لاگها در چه قسمتي در Event viewer ذخيره شوند، با كليك بر روي Select Computers ميتوانيد Source Computerهاي خود را معرفي كنيد ، در قسمت Select Events لاگهايي كه تمايل به جمع آوري آنها داريد را انتخاب ميكنيد و در نهايت در قسمت Advanced يكسري تنظيمات ديگر ازجمله سطح دسترسي براي خواندن Eventها همچنين پروتكل و پورت مورد استفاده و يكسري تنظيمات ديگر را براي بهينه سازي تحويل Eventها ميتوانيد مشخص كنيد
با هم اين پنجره ها را باز كرده و ضمن پيش بردن سناريو ، توضيحي مختصري راجع به هر كدام ميدهيم.
با كليك بر روي Select Computers پنجره اي به شكل زير باز ميشود

با كليك بر روي Add domain computers ميتوانيد Source computerهاي خود را در ليست اضافه و يا حذف كنيد. سپس OK كرده و پس از بسته شدن پنجره با كليك بر روي Select Events پنجره ي ديگري باز ميشود

در اين پنجره در قسمتBy log ، نوع Eventها را مشخص كنيد همچنين با استفاده از ديگر موارد ميتوانيد Eventهاي خود را جهت ثبت ، فيلتر كرده تا از ثبت Eventهاي زياد جلوگيري شود ، تنظيمات دلخواه را انجام داده و OK كنيد.
و در نهايت همانطور كه گفته شد با انتخاب Advanced پنجره اين به شكل زير باز خواهد شد كه در آن يكسري تنظيمات ديگر ازجمله سطح دسترسي براي خواندن Eventها همچنين پروتكل و پورت مورد استفاده و يكسري تنظيمات ديگر براي بهينه سازي تحويل Eventها را ميتوانيد مشخص كنيد .Event Forwarding براي انتقال Eventها از HTTP استفاده ميكند و شما جهت امن كردن ميتوانيد از HTTPS استفاده كنيد .
آن را به حالت پيشفرض خود رها كرده و OK ميكنيم تا پنجره بسته شود . با زدن OK و ثبت تغييرات پنجره Subscription properties بسته خواهد شد و يك ركورد جديد ثبت مي شود ،

شما با راست كليك بر روي اين ركورد ميتوانيد آن را غيرفعال يا فعال كرده ، يا به تنظيمات آن دسترسي پيدا كنيد و يا آنها را تغيير دهيد همچنين با انتخاب Runtime Status پنجره اي به شكل زير مشاهده ميكنيد
متمركز كردن Log هاي شبكه با استفاده از قابليت Event Forwarding

در اين قسمت شما ميتوانيد وضعيت اين سرويس را كه در حال اجرا هست مشاهده كرده و در صورت بروز خطا ، توضيحات آن را مشاهده كنيد . گرچه اين وضعيت در وهله هاي زماني بصورت اتوماتيك Retry خواهد شد ولي شما ميتوانيد با Disable و Enable كردن بصورت دستي اين كار را انجام دهيد ، گاهي اوقات با تغيير در سطح دسترسيها ، اين كار موجب استفاده اين سرويس با سطح دسترسي جديد خواهد شد.
پس از اتمام كار و مشاهده Eventها در قسمت Forwarded Events متوجه ميشويد كه تمامي لاگ ها ثبت ميشوند به جز Security Log براي اينكه Security Logها هم ثبت شود لازم است كه شما تنها در Source Computer اعضاي Network Services را عضو گروه Event Log read كنيد بدليل اينكه در Source Computer در زمان اضافه كردن به گروه Event Log read ، گروه هاي Builtin مشاهده نميشوند ، لازم است كه از طريق سرور يك پاليسي ايجاد كنيد و در Restricted Policy اعضاي Network Services را به Event Log read اضافه كرده و آن را به Source Computers اعمال كنيد.
متمركز كردن Log هاي شبكه با استفاده از قابليت Event Forwarding

و در نهايت براي اينكه دريافت Eventها با سطح دسترسي جديد انجام شود لازم است يكبار Source Computer ريستارت شود
متمركز كردن Log هاي شبكه با استفاده از قابليت Event Forwarding

كار تمام شده و با رفتن به كنسول Event viewer در Collector Computer و رفتن به Forwarded Event ميتوانيد لاگهاي جمع آوري شده در Collector Computer را مشاهده كنيد همچنين ميتوانيد از امكانات ديگر در اين كنسول براي فيلتر كردن آنها و يا جست و جو استفاده كنيد ، دقت داشته باشيد كه Eventها از طرف Source Computer در وهله هاي زماني نسبتا كوتاهي براي Collector Computer ارسال ميگردند و به محض ثبت Eventها در Source Computer نبايد انتظار ثبت آن درCollector Computer را داشته باشيم. شاد و پيروز باشيد

بازدید : 282
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

مي خواهيم بدانيم كه آپديت و به روزرساني ركوردهاي DNS از چه راه هايي صورت مي گيرد.آيا هر ركوردي مربوط به هر كامپيوتري در شبكه مي تواند به صورت اتوماتيك آپديت شود؟ و هر كسي اجازه ي آپديت ركوردهاي DNS را دارد؟ مسلما اينگونه نيست.Dynamic updates يا همان آپديت پويا ركوردهاي DNS مي تواند به صورت امن(secure) يا نا امن( insecure) صورت بگيرد. يعني فرآِيند آپديت كردن ركوردها به صورت امن،براي اين است كه امنيت ركوردهاي موجود در Zone حفظ شود و مانع از ايجاد هرگونه تغيير توسط افرادي كه صلاحيت ندارند شويم و اگر هركسي از بيرون يا حتي داخل شبكه بتواند به ركوردها دسترسي پيدا كند،امنيت شبكه رسما از بين رفته است. وقتي كه كاربري اين دسترسي را داشته باشد كه بتواند ركوردهاي DNS موجود در Zone را آپديت كند،به راحتي مي تواند ركوردهاي مربوط به يك كاربر يا گروه را ببيند،حذف كند و تغييرات دلخواه را در آن ايجاد كند.اينجاست كه بحث secure dynamic update پيش مي آيد و هركاربري بايد بتواند فقط ركوردهايي را كه مالك آنهاست آپديت كند و قرار نيست هركسي بتواند اين كار را انجام دهد و ركوردهاي ديگران را آپديت كند. Security Dynamic Update فقط براي Zone هايي كه به صورت Active Directory integrated zone (اطلاعات Zone در قالب فايل) تبديل شده اند، فراهم است و بعد از اينكه اين تبديل انجام شد، (Access control list) يا همان ACL ،تمام خصوصيات و قابليتهاي DNS Manager را ويرايش مي كند و ما مي توانيم ركوردها را تغيير دهيم يا حذف كنيم .براي اين كار چندشرط لازم است:

كامپيوتر حتما بايد عضو دامين باشد.
DNSحتما بايد روي Domain controller نصب شود.
فقط آن سيستمي كه مالكيت آن دامين را دارد،ميتواند ركورد موردنظر را آپديت كند.


به صورت پيشفرض :

DNS client ها براي اولين بار در تلاش براي انجام دادن آپديت ها از طريق unsecured (نا امن) هستند زماني كه جوابي نگرفتند اقدام به استفاده از secure update مي كنند.
همچنين ،كلاينتها مي توانند از يك پالسي آپديت پيشفرض كه به آنها اجازه مي دهد بتوانند بر روي ركوردهاي منبع ثبت شده ي قبلي،كه در DNS وجود دارند چيزي بنويسند يا به اصطلاح (overwrite )استفاده كنند.مگراينكه به وسيله ي update security بلاك شده باشند.
بعد از اينكه يك Zone تبديل به Active Directory integrated شد،DNSسرورها ويندوزسرور2008 را براي secure dynamic update only آماده مي بينند.
اگر از standard zone storage (نوعي از Zone است كه زماني كاربرد دارد كه شبكه ي ما اكتيودايركتوري ندارد و work group است) استفاده مي كنيم به صورت پيشفرض براي سرويس DNS server،امكان دايناميك آپديت براي Zone ها وجود ندارد و براي هر دوي Active Directory integrated zoneو standard zone مي توان با تغيير zone،اجازه ي گرفتن تمام آپديت ها را فراهم كرد.


براي انجام فرآيند Allow only secure Dynamic updates ،عضويت در گروه Administrator يا معادل آن،لازم است.

براي صدور اجازه ي only secure update:

كنسول DNS Managerرا باز مي كنيم.
در tree روي zoneكليك راست ميكنيم و properties ميگيريم.


در تب General بررسي مي كنيم كه حتما نوع زون Active Directory integrated باشد. درقسمت Dynamic Updateروي secure only كليك ميكنيم.


نكته اي راجع به تب Zone Transfer (انتقال و Replication اطلاعات Zone ) : به صورت پيشفرض، DNS Serverاجازه ي فرآيند Zone Transfer را فقط براي DNS Serverهاي معتبري كه نام اونها در ليستي كه در تب name serverها ي زون موجود است، فراهم ميكند.يعني DNS server هايي كه ما NS ركوردهاي آنها را به صورت ذخيره در زون داريم و البته ميتوانيم اين تنظيمات را مطابق ميل خودمان عوض كنيم.

بازدید : 842
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

براي شما هم ممكن است مشكلات متعددي در هنگام Boot سيستم عامل ويندوز سون پيش بيايد كه باعث شود سيستم عامل شما به درستي كار نكند يا دچار مشكل شود.براي برطرف كردن مشكلات معمولي كه در هنگام فرآيند Boot سيستم به وجود مي آيد ، مايكروسافت قابليت را براي ويندوز در نظر گرفته است تا شما بتوانيد به راحتي با استفاده از آنها مشكلات معمول Boot را حل كنيد. اين قابليت ها كه در هنگام Boot سيستم قابل مشاهده هستند به عنوان Advance Boot Options شناخته مي شوند.براي ورود به قسمت Advance Boot Options در هنگام بوت سيستم بايستي شما دكمه F8 را بزنيد تا وارد اين منو شويد. در صفحه اي كه مشاهده مي شود گزينه هايي وجود دارد كه در ادامه به توضيح آنها خواهيم پرداخت .

Advanced Boot Options در ويندوز سون


Repair Your Computer : به معني تعمير كامپيوتر مي باشد ، با انتخاب اين گزينه ليست تنظيمات System Recovery Options به شما نمايش داده مي شود. شما مي توانيد در اينجا مشكلات Startup سيستم و تست هاي سيستم و همچنين عمليات بازگرداني يا Recovery را انجام دهيد. اگر موفق به پيدا كردن گزينه Repair Your Computer در اين قسمت نمي شويد ، به اين دليل است كه بر روي كامپيوتر شما preinstalled recovery options نصب نشده است يا اينكه مدير شبكه شما اين قابليت را غيرفعال كرده است. شما همچنين مي توانيد با استفاده از DVD نصب ويندوز تنظيمات را از طريق DVD انجام دهيد.


Safe Mode : به معني حالت ايمن مي باشد ، در اين حالت سيستم عامل با حداقل نيازمندي هاي سخت افزاري و نرم افزاري و همچنين حداقل درايورهايي كه بايستي بر روي سيستم قرار بگيرند تا سيستم Boot شود بالا مي آيد.شما در اينجا نمي توانيد نرم افزاري را حذف يا نصب كنيد ، و محيطي بسيار خوب براي رفع ايرادهايي است كه به دليل وجود سخت افزارهاي مشكل دار به وجود مي آيند. يكي از ملموس ترين استفاده هايي كه مي تواند از Safe Mode كرد در هنگام نصب كارت گرافيك جديد و مشكل دار شدن سيستم است ، در اين حالت شما مي توانيد با Safe Mode سيستم را بوت كردن و درايور كارت گرافيك مورد نظر را Roll Back كنيد.


Safe Mode with Networking: اين محيط همان Safe Mode است با اين تفاوت كه درايورها و نرم افزارهاي مورد نياز جهت دستيابي به منابع شبكه و اينترنت فعال مي باشند و شما مي توانيد در اين محيط به شبكه و اينترنت متصل شويد و براي رفع اشكال از آن استفاده كنيد.


Safe Mode with Command Prompt :با انتخاب اين گزينه محيط Safe Mode براي شما به شكل گرافيكي ديگر ظاهر نخواهد شد و فقط شما صفحه Command Prompt را مشاهده مي كنيد ، براي خارج شدن از اين حالت كافيست دستور Exit را در خط فرمان تايپ كنيد.


Enable Boot Logging: با انتخاب اين گزينه يك فايل به نام ntbtlog.txt در هنگام بوت سيستم ايجاد مي شود كه در آن كليه فرآيند هايي كه بر روي درايورهاي سيستم در هنگام بوت انجام شده است نمايش داده مي شود ، اين گزينه در رفع اشكال هاي حياتي و حرفه اي سيستم عامل كاربرد دارد و براي مصارف عادي كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد.


(Enable Low Resolution Video (640 X 480: با استفاده از اين گزينه سيستم عامل ويندوز با كارت گرافيك فعلي شما و حداقل Resolution براي تصوير سيستم عامل را بوت مي كند ، معمولا زمانيكه سيستم شما در نتيجه عدم پشتيباني از يك Resolution دچار مشكل شده است ، مي توانيد از اين حالت براي رفع اشكال استفاده كنيد. اگر قصد استفاده از يك تلوزيون به عنوان مانيتور را داريد اين گزينه مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد.


(Last Know Good Configuration (advanced : در هر باز Boot شدن سيستم عامل ويندوز و پس از ورود موفقيت آميز به ويندوز ، ويندوز از كليه درايورها و تنظيمات رجيستري دخيل در Boot سيستم يك Backup تهيه مي كند ، حال زمانيكه شما در هنگام Boot سيستم و قبل از مشاهده صفحه ورود ويندوز به مشكل بر مي خوريد ، مي توانيد با استفاده از اين گزينه Backup گرفته شده را به سيستم برگردانيد و مشكل Boot سيستم را رفع كنيد ، توجه كنيد كه اين قابليت بعد از ورود به سيستم عامل استفاده اي ندارد.


Directory Services Restore Mode: اين گزينه در ويندوز سون و ويندوزهاي كلاينت بلا استفاده است ، زمانيكه شما بر روي سيستم عامل هاي ويندوز سرور يك Domain Controller را راه اندازي مي كنيد و در هنگام نياز بايستي Backup گرفته شده را بازگرداني كنيد ، مي توانيد با استفاده از اين گزينه Backup را بازگرداني كنيد و هيچ ارتباطي با سيستم عامل ويندوز سون ندارد.


Debugging Mode: اين حالت صرفا براي استفاده برنامه نويس هاي سيستمي و كارشناسان حرفه اي فناوري اطلاعات استفاده مي شود و كاربرد چنداني در رفع اشكال هاي معمول سيستم عامل ندارد.


Disable Automatic Restart on System Failure : با انتخاب اين گزينه ، در صورتيكه ويندوز شما دچار مشكل شود و خطا رخ دهد ، بلافاصله سيستم Restart نمي شود و شما مي توانيد محتويات خطا را مشاهده و بر حسب آن اشكال بوجود آمده را برطرف كنيد ، بصورت پيشفرض ويندوز بعد از بروز خطاهاي حاد مانند Blue Screen ها بلافاصله Restart مي شود.


Disable Driver Signature Enforcement : مايكروسافت براي سخت افزارهايي كه ناشناخته هستند و درايور آنها در وب سايت مايكروسافت ثبت نشده است محدوديت نصب دارد ، با انتخاب اين گزينه مايكروسافت به صورت موقت به درايور نامعتبر اجازه نصب بر روي سيستم عامل را مي دهد ، در اصطلاح به اينگونه درايورهاUnsigned Driverُ مي گويند كه با دستور Sigverif مي توانيد آنها در سيستم شناسايي كنيد.


Start Windows Normally : همانطور كه از نامش پيداست براي بالا آوردن ويندوز بصورت عادي استفاده مي شود ، معمولا زمانيكه سيستم عامل شما به درستي خاموش نشده است مي توان از اين گزينه استفاده كرد.

بازدید : 165
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

حتما براي شما هم پيش آمده است كه از منوي start گزينه Shutdown را انتخاب مي كنيد و چندين دقيقه منتظر مي مانيد تا ويندوز Shutdown شود. اين زمان برخي اوقات اينقدر طولاني مي شود كه باعث كلافه شدن كاربران مي شود ، البته ويندوز براي اين زمان دلايلي دارد ، زمانيكه شما دستور Shutdown را وارد مي كنيد ، سيستم عامل ويندوز بايستي كليه اطلاعاتي كه بصورت نيمه كاره بر روي سيستم وجود دارند يا هنوز ذخيره نشده اند را ذخيره و به كارشان پايان دهد. در اين زمان ويندوز تمامي برنامه ها را close كرده و اطلاعات Save نشده شده را ذخيره مي كند. به اين موضوع توجه كنيد كه اين امر براي اينكه اطلاعات شما از بين نرود ضروري است و شما حتما بايستي قبل از Shutdown كردن سيستم خود اين اطلاعات را ذخيره كنيد. اگر واقعا تحمل زمان زيادي كه براي Shutdown كردن سيستم نياز است را نداريد مي توانيد از طريق موارد زير سرعت Shutdown شدن سيستم عامل خود را بالا ببريد :

اطمينان از فعال نبودن گزينه clear the page file at shutdown در تنظيمات سيستم
اطلاعات حساسي ممكن است بصورت موقت در حافظه اي به نام virtual memory ذخيره شوند ، اين حافظه در واقع بخشي از هارد ديسك ما مي باشد كه اين اطلاعات temporary را در خود نگه مي دارد ، از اين اطلاعات مي توان در مواردي سوء استفاده كرد و به همين دليل بصورت پيشفرض سيستم عامل ويندوز در هنگام Shutdown يا Restart سيستم اين اطلاعات را از درون Virtual Memory حذف مي كند. همچنين استفاده از اين حافظه مجازي در Hibernate كردن سيستم نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.غير فعال كردن اين قابليت باعث مي شود كه سرعت خاموش شدن سيستم يا Restart شدن آن تا يك دقيقه بسته به اندازه RAM موجود بر روي سيستم افزايش يابد . براي غير فعال كردن اين قابليت راه هاي مختلفي موجود مي باشد ، از جمله دستكاري فايل هاي رجيستري ، اما ما اينكار را با استفاده از تنظيمات Group Policy انجام مي دهيم ، از منوي Start قسمت Run را انتخاب كرده و در آن GPEDIT.MSC را وارد كنيد ، كنسول Group Policy به شما نمايش داده مي شود ، حال به مسير زير برويد :

Computer Configuration > Windows Settings > Security Settings >Local Policies> Security Options >
Shutdown: Clear virtual memory pagefile


بالا بردن سرعت Shudown ويندوز


گزينه مورد نظر را باز كرده و آنرا در حالت Disable قرار دهيد.

اطمينان از صحت و عملكرد درست كليد رجيستري WaitToKillServiceTimeout
اين كليد رجيستري ميزان زماني كه براي از بين بردن فرآيند ها يا Process هاي موجود بر روي CPU در هنگام Shutdown سيستم نياز مي باشد را تعيين مي كند ، اگر اين كليد دچار مشكل شده باشد فرآيند shutdown شدن سيستم بسيار طولاني خواهد شد ، در ويندوز Seven و Vista اين مشكل معمولا به وجود مي آيد و شما مي توانيد با استفاده از Hotfix اي كه مايكروسافت به همين دليل ارائه كرده است مشكل اين كليد را رفع كنيد ، فايل Hotfix مورد نظر را از طريق لينك زير دريافت و نصب كنيد.

فايل ترميم كليد WaitToKillServiceTimeout


استفاده از يك فايل رجيستري براي خاموش كردن سيستم
يك فايل متني با استفاده از نرم افزار Notepad باز كنيد ، متني كه در زير مشاهده مي كنيد را در قالب يك فايل با پسوند reg. كه مربوط به كليد هاي رجيستري مي باشد ذخيره كنيد ، شكل فايل مشابه عكسي خواهد شد كه در پايين مشاهده مي كنيد. اين فايل تنظيمات رجيستري مربوط به Wait To Kill را به 2 ثانيه مي رساند و سيستم شما پس از 2 ثانيه خاموش خواهد شد ، اگر نياز به تغيير زمان داريد كافيست عدد مربوط را افزايش يا كاهش دهيد .

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControl]
"WaitToKillServiceTimeout"="2000"


بالا بردن سرعت خاموش شدن ويندوز


ايجاد Shortcut براي Shutdown سريع
بر روي صفحه دسكتاپ خود راست كليك كنيد و با انتخاب گزينه New و سپس Shortcut متن زير را وارد كنيد :

shutdown.exe -s -t 00 –f

بر روي Next كليك كنيد و Finish را بزنيد ، با كليك كردن بر روي اين Shortcut سيستم شما بسيار سريع Shutdown مي شود.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 124
  • بازدید سال : 271
  • بازدید کلی : 5027
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه